Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Hyvä vai paha maksumuuri?

Erkki Pajukosken vuonna 1967 perustama Uutis-Jousi täytti tammikuussa 55 vuotta.

Koko tähänastisen olemassaolonsa ajan Uutis-Jousi on nojannut vahvaan viikottaiseen paperilehteen, ja tekee niin tänäkin päivänä.

Nykyaikana paperinen lehti ei kuitenkaan voi olla ainoa julkaisukanava. Torstaisen printtilehden rinnalla on jo useamman vuoden ajan kulkenut jatkuvasti kehittyvä verkkolehti, jossa julkaisemme juttuja päivittäin.

Uutiset tapahtuvat tässä ja nyt, eikä toimituksen ole aina tarkoituksenmukaista ”istua uutisen päällä” siihen asti, kunnes paperilehti julkaistaan. Jos juttu on julkaisemisen arvoinen heti, se myös julkaistaan heti.

Parhaimmillaan uutisten ympärille kehittyy verkossa ja sosiaalisessa mediassa rakentavaa keskustelua. Juttu herää eloon ja synnyttää vuorovaikutusta.

Uskon, että siitä on hyötyä myös uutisten kohteille – oli uutinen sitten positiivinen tai kriittinen.

Juttujen jakaminen sosiaalisessa mediassa maksumuurin ohi on ikävä, mutta onneksi suhteellisen vähäinen ilmiö.

Monia tärkeitä yleishyödyllisiä, kuten koronaan liittyviä uutisia, on julkaistu verkossa maksuttomana. Muutoin Uutis-Jousen verkkolehden jutut ovat pääosin maksullisia.

Mutta kuten suurin osa muistakin lehdistä, myös Uutis-Jousi on maksullinen tuote. Sisältöä tehdään tilaajille, joiden ansiosta lehti ilmestyy. Kiitos siitä.

Journalismin tekeminen ei ole ilmaista ja ammattilaisille on maksettava palkkaa.

Joskus maksumuuriin törmääminen aiheuttaa närkästystä.

Juttujen jakaminen sosiaalisessa mediassa maksumuurin ohi on ikävä, mutta onneksi suhteellisen vähäinen ilmiö.

Sitä voisi verrata vaikka näin: emmehän kuvaa teatteriesitystäkään kotona odottavalle kaverille tai ota kaupasta ilman lupaa kymmentä tuotetta yhden hinnalla.

Uutis-Jousen verkkopalvelu on käytössä kaikille asiakkaille, myös paperilehden tilaajille.