Monialaisuus pelastaa poikkeusaikana

Kauppakamarin Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinto siilinjärveläiselle Cross Wrap Oy:lle.

Kuopion alueen kauppakamarin kasvuvaliokunnan puheenjohtaja Mikko Kylävainio luovutti Kunnian kukko -kansainvälistymispalkinnon Satu Kivelälle Sawosta maailmalle -tapahtuman yhteydessä. Roni Salotaipale

Nykyisin se olisi startup-yritys, ennen se oli kummajainen. Siilinjärveläinen perheyritys, jossa päätettiin suunnata suoraan Suomen ulkopuolisille markkinoille, aivan kuten trendikkäät startupit nykyisin lähes automaattisesti tekevät.

26 vuotta sitten, kun Cross Wrap aloitti liiketoiminnan, eivät pienemmät yritykset tohtineet suunnata suunnitelmiaan maailmanlaajuisille markkinoille. Tai jos uskallettiin, niin yleensä mentiin Ruotsiin kokeilemaan lähimarkkinoita.

Muutaman toimintavuoden jälkeen Cross Wrap toimitti koneita jo kymmeniin maihin.

– Mentiin suoraan sinne missä koneita tarvittiin. Meillä on oma innovaatio, 4-5 patentoitua tuotetta ja omaa tuotekehitystä. Heti alussa oli selvää, ettei Suomesta löydy riittäviä markkinoita, yhtiön toimitusjohtaja Satu Kivelä kertoo.

Yhtiö toimittaa kiristekalvopakkauskoneita ja paalinavauskoneita jäte- ja kierrätysmateriaalien käsittelyyn sekä puupohjaisten levyjen pakkaamiseen. Yhtiön tärkeimmät markkina-alueet ovat Eurooppa sekä Pohjois-Amerikka, missä paperin ja muovin kierrätys sekä jätepohjaisten materiaalien energiahyödyntäminen ovat kasvussa.

Toimiminen usealla eri toimialalla onkin ollut yhtiölle poikkeusaikana elintärkeää. Maaliskuun alun jälkeen toimialakohtaisia messuja ei enää järjestetty, eikä myynnin matkustaminen asiakkaiden luo ollut enää mahdollista. Tämän seurauksena myynnin ja markkinoinnin täytyi rakentaa toimintansa täysin digitaaliseksi.

– Jo ennen poikkeusaikaa aloimme panostaa digitaaliseen markkinointiin ja se on jatkunut vahvana. Myynnin toiminta verkon välityksellä asiakkaiden kontaktoinnissa tulee jäämään osaksi pysyvää toimintatapaa, vaikka asiakkaita jatkossa edelleen tavattaisiinkin. Messujen merkitys tuskin koskaan nousee samaan merkitykseen kuin ennen koronaepidemiaa.

Tämän muutoksen Kivelä näkee pysyvänä, vaikka ajat palautuisivat normaaliksi.

– Oikeastaan en haluaisi käyttää edes sanaa ulkomaankauppa, kyllä Eurooppa on meille jo kotimarkkina, eikä Suomi ole tarpeeksi iso markkina useimpien toimialojen tuotteille ja palveluille. Sitä paitsi myös Suomessa kilpaillaan ulkomaalaisten yritysten kanssa markkinoista, Kivelä valaisee.

– Meillä oli alusta lähtien tärkeää selvittää kilpailuolosuhteet ja markkinat sekä opiskella asiakasolosuhteita ja toimintaympäristöä ja arvioida niiden kautta vientimahdollisuuksia. Nykyisin meillä on vuositasolla 10-15 vientimaata. Kaiken kaikkiaan olemme toimittaneet yli 600 konetta yli 60 maahan toimintamme aikana.

Jäte- ja kierrätysmateriaalimarkkinat ja jätemateriaalien energianhyödyntäminen ovat kasvualoja. Euroopan ja Pohjois-Amerikan lisäksi loppuasiakkaat löytyvät yhä enemmän Aasiasta. Myös Venäjän markkina on noussut yhtiölle tärkeäksi erityisesti vaneriteollisuudessa.

– Täytyy olla tyytyväinen, että korona-aikanakin olemme saavuttaneet lähes saman liikevaihdon kuin edellisvuonna, eli noin 10 miljoonaa euroa.

Lähde: Kuopion alueen kauppakamarin tiedote

Keskustelu